Wysoki współczynnik odrzuceń i mały czas spędzony na stronie?

Wysoki współczynnik odrzuceń (bounce rate) i średni czas (average time) spędzony przez użytkownika na stronie nie musi oznaczać, że domena spadnie w wynikach wyszukiwania Google. Jednak te parametry powinny nie powinny spadać poniżej średniej w Google Analytics. Poniżej o tym, jak zmniejszyć ilość odrzuceń i zwiększyć średni czas przebywania na stronie internetowej.
seo generator

Czym jest współczynnik odrzuceń (bounce rate)?

Współczynnik odrzuceń (bounce rate) to wskaźnik pokazujący procent osób, które znalazły się na Twojej stronie i nie wykonały kolejnej czynności, po czym opuściły stronę. Nie klikały więc elementu menu, linku „czytaj więcej” ani żadnych innych wewnętrznych odnośników na stronie. Oznacza to, że serwer Google Analytics nie otrzymał informacji o dalszych poczynaniach danego użytkownika na całej domenie. Użytkownik odbił się od strony, na której wylądował.

bounce rate analytics
Współczynnik odrzuceń i średni czas na stronie to jedne z najważniejszych parametrów w SEO.

Jednak jeżeli w czasie wspomnianej wizyty internauta wykonuje jakąkolwiek akcję, która nie powoduje kolejnej odsłony, ale jest zarejestrowania jako zdarzenie (np. pobranie pliku), to wówczas taka wizyta nie jest już liczona jako odrzucenie.

Ważna uwaga: Jak podaje MOZ jeśli użytkownik odbije się i opuszcza stronę, to jego wizyta nie jest uwzględniania w metrykach witryny, takich jak średni czas trwania sesji.

Są dwa rodzaje interakcji zmniejszające bounce rate w statystykach Google Analytics:

  • Przejście na kolejną podstronę w obrębie serwisu (wywołanie odsłony);
  • Wywołanie zdarzenia z interakcją (by było widoczne w statystkach, należy je skonfigurować przez kod śledzący.)

Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?

Najprostsza i nieco zabawna metoda, to sprawić, by Analytics nie widziało, że dana domena ma wysoki bounce rate. Wówczas należy zmienić kod śledzenia, aby czas był liczony jako procent użytkowników, którzy byli na stronie krócej niż 10 sekund. W tym celu należy dodać następujące linijkę kodu na danej stronie pod opcją pageTracker._trackPageview();:

setTimeout(‚_gaq.push([‚_trackEvent’, ‚NoBounce’, ‚Over 10 seconds’])’,10000);

Parametr 10000 z powyższego kodu oznacza czas w milisekundach, ale można określić ten parametr samodzielnie.

Powyższa metoda cieszy się sporą popularnością wśród osób, które muszą udostępniać statystyki swojej strony osobom trzecim. Oczywiście w ten sposób nie sprawimy, że domena będzie plasowała się wyżej w wynikach wyszukiwania Google. Zatem zmniejszenie tego współczynnika w naturalny sposób jest priorytetem dla każdego webmastera.

Zobacz też: Triki SEO >

Najlepszy rezultat osiągniesz, po wnikliwej analizie, dlaczego ludzie wychodzą ze strony.  Czynnikami wpływającymi na zbyt wysoką ilość odrzuceń są:

  • niepoprawna budowa serwisu;
  • tytuł witryny widoczny w Google jest zbieżny z tym, co internauta widzi po wejściu na stronę
  • dana podstrona wyczerpuje temat w tak dużym stopniu, że nie internauta nie widzi potrzeby, by szukać dalej;
  • internauta zdaje sobie sprawę, że serwis jest zupełnie o czym innym niż podstrona, na której aktualnie się znajduje i nie widzi potrzeby dalszej eksploracji;

Jak obniżyć bounce rate i poprawić pozycję witryny?

Nie będę proponował tutaj rozwiązań z pogranicza black hat SEO, bo zazwyczaj kończą się one porażką webmastera. Proponuje działania:

  • Formułuj tytuły podstron tak, by były zgodne z tym, co się na nich faktycznie znajduje;
  • w treści zamieszczaj ciekawe odnośniki do innych podstron;
  • dodaj sekcję komentarzy;
  • spraw, by zdjęcia i filmy otwierały się w dużym oknie po kliknięciu w miniaturę.

Czas przebywania na stronie. Jak to widzi Google?

Google Analytics nieco wypacza pojmowanie wartości czasu spędzonego na stronie. Po pierwsze, użytkownik, który wszedł na stronę i z niej wyszedł, generuje czas spędzony na stronie o wartości zero. Ale nie oznacza to, że zaniżył on poziomu zaangażowania, bo wartość zerowa niczego nie pomniejsza.

Aby uzyskać czas trwania całej sesji, musimy dodać poszczególne czasy przebywania na konkretnych podstronach. Można też odjąć pierwszy znacznik czasu od ostatniego.

Czyli jeśli użytkownik na pierwszej stronie przebywał o godzinie 12:00:00, a na ostatniej o  12:20:00, to średni czas przebywania wyniesie: 20 minut.

Jak wydłużyć czas przebywania w witrynie?

Wiele osób pyta, jak wydłużyć czas przebywania na stronie. Na szczęście są proste metody, które świetnie działają. Po prostu:

  • zamieszczaj filmiki na swoich podstronach;
  • zaimplementuj możliwość dodawania komentarzy;
  • pisz zrozumiałym językiem;
  • stosuj zmiany koloru, pogrubienia itp;
  • dodaj ciekawe odnośniki do innych podstron (w formie grafik).

Jaki jest najlepszy średni czas przebywania na stronie?

Standardem branżowym są 2-3 minuty. Dwie minuty mogą nie wyglądać na wiele, ale wystarcza, aby użytkownicy mogli czytać treści i wchodzić w interakcję z witryną. Warto zaznaczyć, że niewiele pomoże otwieranie strony i pozostawianie jej na kilka godzin. Bowiem dla Google niestandardowe wartości nie są wiarygodne i prawdopodobnie nie są brane pod uwagę, mimo że podawane są w Google Analytics.

Mam nadzieję, że powyższe porady pomogą w uzyskaniu korzystnych wartości w Google Analytics,a tym samym wpłynąć na pozycję w Google. Polecam też felieton z poradami i trikami w SEO >