Najważniejsze zmiany w algorytmie Google – nowe aktualizacje w SEO

Algorytm Google zmienia się prawie cały czas. Codziennie wprowadzana są poprawki mające na celu trafniejszą prezentację wyników wyszukiwania. Zmiany w algorytmie są wyczekiwane przez specjalistów SEO, ale jednocześnie każdy się ich obawia, bo przecież każdemu “może się dostać”. Bowiem wiele osób zamknęło swoje firmy po updat’cie z 2012 roku, gdy pojawiła się modyfikacja o nazwie Panda, o czym poniżej.

  1. Najważniejsze modyfikacje algorytmu Google od 2003 roku.
  2. Co to jest update/zmiana algorytmu?
  3. Co czeka SEO w przyszłości?
SERPstrona z wynikami wyszukiwania, czyli lista odnośników do stron internetowych, która pojawia się po wpisaniu zapytania do wyszukiwarki. Kolejność wpisów jest ustalona automatycznie w wyniku działania algorytmu wyszukiwarki.

Jakie były najważniejsze zmiany w algorytmie Google?

Zmian w algorytmie było bardzo wiele i nie sposób je wszystkie wymienić. Postaram się krótko opisać te, która sam pamiętam, bo odczułem ich działanie na własnej skórze.

  • Listopad 2003 – Update o pięknej nazwie Florida, który wymusił nową erę SEO. W tym okresie dopiero marzyłem o swojej stronie internetowej i gdy dwa lata później zacząłem się pozycjonować, właśnie echa tego update’u rozbrzmiewały na forum PiO. Zmiana w algorytmie dotyczyła stron internetowych, które praktykowały spamowanie treści niewyobrażalną ilością słów kluczowych. Wówczas prawie wszyscy mieli treść w kolorze tła, meta tagi wypełnione po brzegi słowami, które nie były powiązane z treścią strony i dlatego wszystkim się dostało. Do 2003 roku pozycjonowanie było bardzo proste. Wystarczyły meta tagi i byle jakie linki. Florida powiedziała “dosyć” takim praktykom.
  • Wrzesień 2005 – Update o nazwie Jagger, który skupił się na ilości linków prowadzących do strony. Wtedy dostało się również tym, którzy kupowali linki i korzystali z systemów wymiany linków. W tym okresie zacząłem pozycjonować swoją stronę o muzyce i muszę stwierdzić, że ani ten, ani poprzedni update nie zrobiły drastycznego porządku, bo szybko wbiłem się na wysokie pozycje kilkoma linkami z katalogów, a moja strona miała niewiele treści. Po prostu w tych czasach nikt nie pisał tekstów o długości 1000 znaków.
  • Styczeń 2009 – Update o nazwie Vince, który sprawił, że domeny z dużym rankingiem zaufaniu, zyskały w oczach Google. Marka zaczęła się liczyć, czyli strona która jest chętniej wybierana przez internautów mogła liczyć na specjalny bonus. Matt Cuts powiedział, że w przypadku niektórych zapytań, Google może brać pod uwagę takie rzeczy, jak zaufanie, jakość całej strony, PageRank i inne wskaźniki. W tym roku pozycjonowanie stało się dużo trudniejsze. Wprawdzie nadal katalogowanie miało duże znaczenie, ale nic już nie było takie, jak dawniej.
  • Sierpień 2009 – Aktualizacja Google Caffeine to nowy system indeksowania stron internetowych, który pozwolił na bardziej wydajne indeksowanie i przechowywanie danych, dzięki czemu wyniki były o 50 procent aktualniejsze. Rozesłano różne roboty indeksujące, niektóre szukające zmian i inne reindeksujące zmienione strony. Dzięki kofeinie Google zyskał możliwość indeksowania, zbierania danych i dodawania ich do indeksu w ciągu kilku sekund, co oznacza, że znacznie nowsze informacje były dostępne w indeksie. Do tego czasu na wysokich pozycjach znajdywały się strony, których treść pochodziła do 5 lat wstecz. Było to przedziwne zjawisko, bo o aktualnych zmianach w podatkach nie było szansy przeczytać. Jednak, przyjemne było uczucie, że stare strony były nagradzane za treść, bo mieliśmy pewność że raz i dobrze zrobiona praca zostanie nagrodzona na zawsze.
  • Luty 2011Panda wjechała i posprzątała. Wówczas wprowadzono pierwszą wersję nienazwanego wówczas algorytmu Google (dotyczyło to 12 procent zapytań), wstrząsając branżą SEO i wieloma dużymi graczami, a także skutecznie kończąc istniejący model biznesowy, czyli„farmy treści”. Aktualizacja nazywała się Panda i uważa się, ze w tym okresie skończyło się pozyskiwanie ruchu z tzw. “długiego ogona”, który przynajmniej mi, dał ruch w wysokości 25 tysięcy odwiedzin dziennie. Panda ukarała strony o niskiej jakościowo treści, ale nie miała nic przeciwko plasowaniu w topach Twittera i Facebooka. Znacznie zaczęły mieć akapity, nagłówki, pogrubienia itp.
  • Luty 2012 – Aktualizacja Wenecja. Google zaczął uwzględniać wyniki wyszukiwania oparte na fizycznej lokalizacji lub adresie IP wyszukiwarki. Ponadto Google nauczyło się wykrywać, czy zapytanie lub strona internetowa mają lokalne intencje lub znaczenie.
  • Maj 2012Pingwin zajął się tylko linkami przychodzącymi do witryny. Zaczęto karać za linki nietematyczne, uzyskane z nowoczesnych systemów wymiany, kupowane, czy wymieniane pomiędzy stronami. Uważam, że od tego czasu sama ilość linków przestała mieć znaczenie i obecnie nawet jednym linkiem można wypozycjonować stronę. Od tego czasu Google patrzy tylko na linki wskazujące na daną witrynę i ponoć nie patrzy na linki wychodzące w ogóle z tej strony. Kiedy Penguin został uruchomiony po raz pierwszy w kwietniu 2012 r., wpłynął on na ponad 3 procent wyników wyszukiwania. Następnie pojawiło się wiele aktualizacji i odświeżeń algorytmu, a także pewna liczba innych poprawek, które przeszły do historii jako nieznane aktualizacje algorytmu i dotyczą wszystkich.
  • Wrzesień 2013Koliber sprawił, że Google zaczęło lepiej rozumieć wpisywane zapytania. Dzięki temu, “tanie pozycjonowanie” oznacza jedną spójną frazą, taką samą jak “gdzie jest tanie pozycjonowanie”, a nie dwa oddzielne wyrazy.
  • Lipiec 2014Lokalne wyniki wyszukiwania jeszcze dokładniejsze. Od tego czasu coraz częściej wyniki wyszukiwania są dostosowane do Twojego miejsca przebywania. Dla pozycjonerów otworzyła się nowa ścieżka kariery, bo znacznie prościej wypozycjonować się na frazę “Warszawa najlepsze SEO” niż na “najlepsze seo”.
  • Marzec 2018Mobile First Index. Dotychczas roboty oceniały strony na podstawie wersji desktop’owej. Po tym updatci’e liczy się tylko wersja mobilna, która musi być dobrze dostosowana i spełniać wytyczne Google. Powodem wprowadzeni tej modyfikacji było powszechne używanie smartfonów.
  • Lipiec 2018Szybkość wczytywania strony ma znacznie. Tak na prawdę, już wcześniej wskazywano, że strona musi się szybko ładować, ale dotychczas nie miało to, aż tak poważnego znaczenia. Jeszcze do 2015 roku na topowych pozycjach wisiały strony, które nie działały nawet przez kilka dni.
  • Sierpień 2018Medical update dotknął strony o tematyce medycznej, czyli dosyć szeroka branżą. Google zadecydowało, że pisząc o lekach i suplementach, trzeba się poważnie napracować i nie obiecywać gruszek na wierzbie. Ponadto treści powinny angażować czytelników, co objawiać powinno się dłuższym pozostaniu na stronie.
  • Marzec 2019Florida 2, to powtórka z rozrywki, która uderza w spamerów. Przyznam, że po wcześniejszych poprawkach niewiele można narozrabiać, ale najwidoczniej Google postanowiło jeszcze bardziej zaostrzyć zasady i tropi tych, którzy kupują linki, robią cloaking i inne cudawianki.
content-seo
Kolejne zmiany w algorytmie Google sprawiają, że content ma większe znaczenie i przeważa nad linkami przychodzącymi.

Czym są zmiany w algorytmie Google?

Zmiany, o których napisałem powyżej są jedynie maleńkim wycinkiem tego, co się dzieje codziennie w sposobie sortowania i prezentacji wyników wyszukiwania. Więc, gdy wpisujesz jakaś frazę do pola wyszukiwania, to widzisz listę stron internetowych, które zostały posegregowane właśnie w tej kolejności – nieprzypadkowo.

Każdy chciałby być na pierwszych miejscach w wynikach Google, ale na ten sukces składa się bardzo wiele czynników, o czym pisałem tutaj, a wśród nich są czynniki losowe, na które właściciel witryny nie ma wpływu.

Więc kolejne modyfikacje algorytmu mają sprawić, że wyniki będą bardziej trafne i tym samym lepsze z punktu widzenia użytkownika. Czy tak jest w rzeczywistości? Nie, bo wyszukiwarka Google musi się z czegoś utrzymać i tym samym zmusić nas do korzystania z reklamy AdWords. Bowiem produkty Google wymagają sporego nakładu pracy i środków finansowych, bo przecież w większości są całkowicie darmowe. Stąd należy się gigantowi internetowymi spory szacunek i zrozumienie, że nie wszyscy możemy być w czołówce za darmo.

Zobacz też:
Generator tekstu SEO
Linkowanie, a pozycjonowanie

Dzięki modyfikacjom algorytmu, więcej uczciwie promowanych stron zyskuje szansę na pojawienie się w top 10, co wiele lat temu było zarezerwowane dla tych, co dobrze kombinują.

Ważna uwaga: Nie istnieje oficjalny poradnik, czy informator, który wyjaśniałby zasady funkcjonowania algorytmu Google. Wszystkie porady są spekulacjami specjalistów SEO. (zobacz więcej porad o pozycjonowaniu>)

Co się zmieni w algorytmie w najbliższym czasie?

Co się zmieni? Prawdopodobnie modyfikacje będą szły w kierunku wprowadzenia jeszcze większych obostrzeń typu Florida. Gdzie to nas zaprowadzi? Obawiam się, że do praktyki, która będzie jasno określała, jak powinien wyglądać artykuł na stronie. Uważam, że nie będzie można pozwolić sobie na artyzm i wszystkie strony będą wyglądały tak samo. Bowiem obecnie, wszystko co jest inne i nieznane dla robota skanującego witrynę, działa na jej niekorzyść.

Google lubi przejrzysty kod bez udziwnień i eksperymentów. Zatem dajmy mu to, co rozumie i dajmy się ponieść znanym zasadom i prawidłom. Powodzenia!

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email