Keyword Stuffing – pozycjonowanie czy SPAM?

Jeśli robisz SEO według wskazówek wyczytanych na popularnych blogach, to istnieje spore prawdopodobieństwo, że przepozycjonujesz swoją stronę. Poniżej, jak nie robić SPAM’u i dlaczego Keyword Stuffing niektórym szkodzi, a innym zupełnie nie.

  1. Co to jest Keyword Stuffing?
  2. Synonimy, czy deklinacja?
  3. Dlaczego robią Keyword Stuffing?
  4. Ile słów kluczowych można zamieścić?
  5. Dlaczego innym “upychanie” nie szkodzi?

Poniżej wersja audio-video:

Co to jest Keyword Stuffing?

Keyword stuffing, czyli przesycenie słowami kluczowymi, które polega na tym, że autor contentu na daną stronę, „upycha” tworzoną treść, podobnymi lub takimi samymi słowami kluczowymi z nadzieją na wyższą pozycję w wyszukiwarkach. Praktyka ta może objawiać się przesycaniem słowami pojedynczych artykułów na stronie lub całej domeny (stopka, sidebar, menu itp).

Jednak, jak zauważa Nathan Campbell z Seo.com i z czym się zgadzam, synonimizowanie treści nie jest upychaniem słów kluczowych, a stosowanie odmian przez przypadki może, ale nie musi być keyword stuffingiem i o tym poniżej.

Synonimy, a odmiana przez przypadki VS Keyword Stuffing

W swoich artykułach często stosuję synonimy i nigdy nie zauważyłem, by negatywnie wpływały na pozycję strony. Niestety gorzej jest z odmianą przez przypadki, czyli z deklinacją.

O co chodzi? Poniżej przykład bezpiecznej metody z synonimami dla frazy: “kredyt”. Jednak jest ona mało skuteczna w przypadku, gdy chcemy wybić się na tę frazę.

“Karol chce uzyskać kredyt na zakup nowego samochodu, ale obecnie musi korzystać z chwilówek, by spłacić bieżące zobowiązania. Jednak takie wsparcie finansowe, otworzyłoby przed Karolem drogę do poszukiwania nowej pracy w charakterze przedstawiciela handlowego. Być może Karol powinien poszukać dofinansowania z zupełnie innych źródeł.”

Poniżej wersja z deklinacją słowa “kredyt”. Wersja ŚREDNIO bezpieczna.

“Karol chce uzyskać kredyt na zakup nowego samochodu, ale obecnie musi korzystać z szybkich kredytów, by spłacić bieżące zobowiązania. Jednak większe kredyty, otworzyłoby przed Karolem drogę do poszukiwania nowej pracy w charakterze przedstawiciela handlowego. Być może Karol powinien poszukać kredytów z zupełnie innych źródeł.”

Poniżej wersja z deklinacją słowa “kredyt”. Wersja NIEBEZPIECZNA

“Karol chce uzyskać kredyt na zakup nowego samochodu, ale obecnie musi wziąć szybki kredyt, by spłacić bieżące zobowiązania. Jednak większy kredyt, otworzyłby przed Karolem drogę do poszukiwania nowej pracy w charakterze przedstawiciela handlowego. Być może Karol powinien zaciągnąć ten kredyt z zupełnie innych źródeł.”

Poniżej wersja z deklinacją słowa “kredyt” oraz z synonimami. Wersja BEZPIECZNA + SKUTECZNA!

“Karol chce uzyskać kredyt na zakup nowego samochodu, ale obecnie musi wziąć chwilówkę, by spłacić bieżące zobowiązania. Jednak poważniejsze kredyty, otworzyłby przed Karolem drogę do poszukiwania nowej pracy w charakterze przedstawiciela handlowego. Być może Karol powinien zaciągnąć dofinansowanie kredytowe z zupełnie innych źródeł.”

Dlaczego ludzie robią Keyword Stuffing?

  • wiele poradników SEO zaleca, by zamieścić istotne słowo kluczowe w treści strony wielokrotnie nie podając przy tym, jaka ilość jest bezpieczna;
  • powtarzanie starych metod SEO z okresu 2000 – 20011, że więcej znaczy lepiej;
  • złudne przekonanie, że skoro w Google News znajdują się strony absurdalnie przesycone słowami kluczowymi, to właśnie tak powinno się tworzyć content.

Ile słów kluczowych w artykule?

Warto wiedzieć, ile słów kluczowych powinno znajdować się w artykule na pozycjonowanej podstronie. Jest wiele zasad SEO, które proponują różne rozwiązania. Plugin Yoast SEO pod WordPressa podpowiada, jaka ilość jest bezpieczna. Jednak, Google nie autoryzowało tego rozwiązania i nie ma jasnych komunikatów, które mówiłyby, jaka ilość słów jest bezpieczna.

Co gorsze, w tym artykule Yoast wskazuje, że fraza “Keyword Stuffing” pojawia się w rozsądnej ilości. a właśnie takiej informacji nie powinien podać. Bowiem frazę wpisałem w kotwicach odsyłających do poszczególnych akapitów w treści artykułu. A przecież Google dobrze wie, że jest to jedynie menu wpisu, a nie właściwa treść i plugin powinien wymagać dodania tego słowa w innych miejscach niż menu.

Ile można “upchnąć” fraz kluczowych? Na Alexa.blog czytamy, że 2-3 procent to bezpieczna metoda. Jestem skłonny się z tym zgodzić. Zatem jeśli nasz tekst o Karolu ma 43 wyrazy, to wyraz w formie rzeczownika “kredyt” powinien pojawić się maksymalnie 1 raz.

keywords stuffing ile wyrazów

Dlaczego artykuły w Google News robią Keyword Stuffing’a?

Niestety ludzie zarządzający Google News nie sprawdzają artykułów, które czyta cała Polska lub robią to bardzo wyrywkowo. Jest kilka “perełek” w Newsach, które wprost naigrywują się z wytycznych dla webmasterów (obrazek poniżej) i frazę kluczową zamieszczają w formie podstawowej w każdym akapicie, w nagłówkach, w altach, w tabelkach itp.

Taka praktyka daje złudne przekonanie, że skoro oni mogą, to my też. Bowiem GK24.pl robi KS i pomimo to ma się dobrze w organicznych wynikach wyszukiwania na frazę “emerytura”. Dzieje się tak dlatego, że dawno temu uzyskali oni wysoki Trust Rank, a ich domena jest stara, co daje im dodatkowego “kopa”.

Ponadto ich artykuły są zgodne z metodą 2 procent. Czyli wrzucają słowo kluczowe 58 razy i dodają tekst średnio powiązany z głównym tematem i Google widzi to jako “obszerny, wartościowy tekst”.

gk24.pl keywords stuffing
Keywords Stuffing na GK24.pl. Wyraz “emerytura” pojawił się 58 razy!

Gdzie zamieszczać keywords’y?

Gdy optymalizujesz stronę dla danego słowa kluczowego, nie chodzi tylko o to, gdzie umieszczasz termin docelowy w treści głównej. Chodzi też o to, jak używać słowa kluczowego w innych elementach na stronie. Więc, aby w pełni zoptymalizować stronę pod kątem SEO, użyj keyword’a w następujących miejscach:

  • tytuł strony;
  • co najmniej jeden podtytuł;
  • znacznik tytułu;
  • meta opis;
  • co najmniej jeden tag obrazu alt;
  • pierwszy paragraf;
  • blisko zakończenia artykułu.

Zatem skoro “keyword stuffing” ma być na końcu artykułu, to jest ;-), a le o tym napiszę w innym felietonie. Poniżej kilka zdań Matta Cuts’a o keyword Stuffingu, ale nie oglądaj tego, bo to materiał z 2013 roku i wkleiłem go, jedynie z racji uzyskania lepszego współczynnika SEO 😉

 

Print Friendly, PDF & Email