Czy linki mają znaczenie w pozycjonowaniu SEO (link building)?

Od kilku lat Google stara się nas przekonać, że linki przestają mieć znaczenie w pozycjonowaniu. Takie też wrażenie odnoszą osoby, które dłużej siedzą w biznesie SEO, ale nikt z nich nie powie, że linkowanie całkowicie straciło znaczenie. Zatem poniżej o tym, czy nadal trzeba robić link building i w jaki sposób?

Zobacz też: Upychanie słów kluczowych >

Czy link building ma jeszcze znaczenie w SEO?

“Link building” to praktyka mająca na celu zwiększenie liczby linków przychodzących do strony internetowej. Każdy link ma na celu przeniesienie mocy ze strony źródłowej na stronę docelową.

Do roku 2012 zdobywanie linków było proste i przynosiło bardzo dobre rezultaty. Po aktualizacji algorytmu Google Pingwin, pozycjonowanie stało się znacznie trudniejsze i tylko linki z wartościowych domen stały się istotne dla crawlera wyszukiwarki.

“Tak. Linki nadal mają znaczenie dla SEO. Ale nie, jeśli masz słabą stronę z powolnym ładowaniem, która ma płytką zawartość i wiele błędów, lub wygląda ohydnie na telefonie komórkowym.” (adweek.com)
“W 2018 linki zwrotne nadal pozostają jednym z najważniejszych czynników rankingowych Google, na których należy się skupić. Dają Google wyraźny sygnał o tym, jak dobra jest Twoja witryna pod względem jakości i trafności. Oznacza to, że Google zawsze przywiązuje większą wagę do wysokiej jakości linków zwrotnych niż słabych linków zwrotnych w dużej ilości.” (lyfemarketing.com)

Pozycjonowanie linkami w 2019

Jak widać powyżej, wielu wierzy w znaczenie linków przy pozycjonowaniu strony. Zresztą, gdyby nie linki, to w zasadzie pozycjonowanie oznaczałoby jedynie optymalizację serwisu. Stąd prosta konkluzja, że nadal powinieneś myśleć o zdobywaniu linków prowadzących do Twojej witryny.

Dlaczego linki nadal są ważne?

Linki nadal są istotne w SEO, bo jest to najprostsza metoda, by wyszukiwarka szybko mogła ocenić wartość danej strony. Sprawdzenie profilu linków jest czynnością prostą i nie wymaga dłuższej analizy, jak w przypadku oceny zaangażowania internautów.

Google bardzo szybko może zbadać, cz przynajmniej jeden wartościowy serwis skierował swojego linka do danej domeny. Bez wątpienia jest to praktyka, która skutecznie ocenia wartość strony linkowanej. Zresztą, czy Guardian lub Onet skierowałby linka ze swojego artykułu do strony o byle czym, z błędami ortograficznymi lub z nielegalną treścią?

Ilu linków potrzeba do wypozycjonowania strony?

I tuta zaczynają się schody. Bowiem kiedyś więcej znaczyło lepiej. Wiele osób nadal myśli, że przypadkowe linki pomogą, a w najgorszym przypadku, na pewno – nie zaszkodzą. To jest błędne myślenie, bo linkowanie musi wyglądać na proces, który jest autentyczny, naturalny, jak gdyby robili to fani Twojej strony.

Ale wiele osób, po prostu nie wie, ile linków powinna zdobyć domena, gdy jest linkowana przez internautów w sposób naturalny. Zatem podpowiem, bo miałem kiedyś serwis z ciekawostkami z ruchem około 3-4 tys. wizyt dziennie. Zgadnij, ile osób przez rok dało linka do mojej strony.

Przy domenie rozrywkowej dla osób w przedziale wiekowym 16-25 lat, gdzie dzienny ruch to 3-4 tys. unikalnych wizyt dziennie, przez rok czasu zdobyłem 2 naturalne linki przychodzące!

Zatem nic dziwnego, że Google ukróciło praktyki polegające na dodawania 1-2 linków dziennie, bo w naturalnych warunkach taka sytuacja nie ma miejsca. Oczywiście są wyjątki i Google wie, ile linków powinna zdobyć domena o finansach, a ile o rozrywce. Jednak zawsze będzie to niewielka ilość odnośników.

Co jest ważniejsze? Link, czy treść?

Hierarchia w SEO przesunęła się w kierunku treści. Zresztą to się stało już dawno temu, ale obecnie Google bada, jak użytkownicy zachowują się na Twojej stronie i jeśli dana treść pochłania ich bez reszty, to znaczy, że trzeba ją uplasować wyżej w rankingu wyników wyszukiwania. Zatem hierarchia jest następująca:

  1. Treść (oryginalna, wciągająca, czytelna, długa)
  2. Reakcja użytkownika na stronie
  3. Linki do witryny

To, że linki są na trzecim miejscu, nie oznacza, że są mało ważne, bo stanowią 35% ważności w SEO i jeśli, ktoś zaniedba linki, to bez wątpienia, nie pokona swojej konkurencji w wynikach Google.
Zobacz też: Zrób sobie audyt SEO

Więc, czy linki mają znaczenie jest pytaniem, na które odpowiedź zawsze brzmi TAK i pojawia się ALE. Bowiem, bez dobrej treści, link nie pomoże, ale dobra treść uzyska jakieś tam pozycje, nawet bez linka, o ile znajdzie się w indeksie.

Print Friendly, PDF & Email