Analityka SEO to nic innego, jak audyt, który ma na celu sprawdzenie, czy dana strona internetowa jest wdrożona i stworzona według wytycznych wyszukiwarki internetowej. Oprócz przeglądu domeny w oparciu o oficjalne zalecenia wydane przez pracowników wyszukiwarek, istotna jest analiza domeny w oparciu o nieoficjalne metody SEO, które pozytywnie wpływają na miejsce w rankingu wyszukiwarki.
Analiza SEO to audyt
Audyt jest pierwszą czynnością, jaką podejmuje się w celu sprawdzenia, czy strona internetowa w pełni wykorzystuje swój potencjał SEO. Audyt jest szeregiem technik badawczych, które należy wykonać, by uzyskać informację o domenie internetowej. Więcej o audycie tutaj >
A co robi analityk internetowy?
Jednak Analityk internetowy to niezupełnie ta sama osoba, niż Specjalista SEO. W zasadzie, ciężko określić, czym dokładnie zajmują się obie profesje. Bowiem Specjalista SEO, to często również Copywriter i Programista, a nawet Webmaster. Z kolei analityk internetowy, to osoba, która analizuje statystyki ruchu w celu wprowadzenia pożądanych zmian, ale bez wiedzy z zakresu pozycjonowania, zakres jego pracy będzie nieco ograniczony.
Analityk internetowy ma szereg obowiązków, na które składają się na szeroko pojęte mierzenie ruchu i stawianie na jego podstawie trafnych rekomendacji dotyczących obecności domeny w Internecie. Można założyć, że praca Analityka bardziej powiązana jest z SEM niż SEO, bo Analityk często pracuje z zespołem sprzedaży, marketingu, redakcjami czy bezpośrednio z zarządem.
Zobacz też:
Generator tekstu SEO
Linkowanie, a pozycjonowanie
Jak podaje SemHead.pl, analityk internetowy pracuje w oparciu o cele, jakie ma spełniać strona internetowa. Często wymaga się od niego odpowiedzialności za generowanie sprzedaży, ale także za wzrost odwiedzin strony, powiększanie zasięgu, zapisy do newslettera itp.
W związku z powyższym, nazwy profesji: Analityk i Specjalista SEO są stosowane wymiennie z uwagą, że ten pierwszy musi posiadać dodatkową wiedzę o działaniu programów do obsługi statystyk (Google Analytics).
Uważam, że Analityk internetowy nie musi być Specjalistą SEO, chociaż takie umiejętności byłyby pożądane w jego pracy. |
Co powinno interesować Analityka SEO?
Skoro ustaliliśmy, że analiza internetowa opiera się na audycie SEO, to analityka czeka sporo czynności, które należy wykonać:
- analiza ruchu na stronie pod kątem zachowań użytkowników oraz jakości traffic’u uzyskanego z wyszukiwarki internetowej;
- analiza linków przychodzących, czy przynoszą one pożądane rezultaty, czy zakotwiczone są one z odpowiednim anchorem lub grafiką;
- analiza wydajności strony pod względem liczby osiągniętych kliknięć a wyświetleniem reklamy (CTR);
- analiza konkurencji polegająca za sprawdzeniu, skąd inne domeny uzyskują ruch na swojej stronie;
- skonfigurowanie Google Analytics, gdyż sprawdzenia wymaga umiejscowienie kodów śledzących lub Google Tag Manager. Należy sprawdzić konfigurację ustawienia usługi i sprawdzenie funkcjonalności.
- analiza newslettera i profili społecznościowych, czy te źródła ruchu w pełni wykorzystują swój potencjał.
- audyt SEO, czyli wszystkie czynności związane z przygotowaniem do pozycjonowania domeny, takie jak:
– analiza indeksowania strony przez roboty Google;
– ocena jakości i oryginalności contentu na stronie;
– ocena linkowania wewnętrznego i zewnętrznego;
– analiza meta tagów (tytuły, opisy, słowa kluczowe);
– analiza robots.txt (czy indeksowane podstrony mają wartościową treść i czy plik nie blokuje – ważnych adresów);
– sprawdzenie szybkości ładowania witryny;
– sprawdzenie stopki strony;
– badanie dostępności mobilnej;
– analiza historii domeny (linki, przekierowania, stara treść).
Czym robi się analitykę internetową?

- Google Analytics – najpopularniejszy program do profesjonalnej analizy danych, jak i szybkiego przeglądu statystyk strony. Na początku należy przygotować odpowiednie raporty, panele informacyjne i spersonalizowane widoki. Instalacja kodu śledzenia jest prosta, bo wymaga wklejenia kilku linijek kodu do kodu strony. Niestety problemem może być to, że dane o ruchu na stronie są własnością Google.
- Yandex Metrica – służy do analizowania zachowań klientów, gdzie sprawdzimy nie tylko podstawowe metryki, ale także wygenerujemy mapy kliknięć i obejrzymy nagrania, jak użytkownicy poruszają się po domenie. Niestety nie można zaimportować danych do programu, a dzienna liczba nagrań wynosi 1000, a mapy scrollowania są dostępne przez 2 tygodnie.
- Webtrends – aplikacja, gdzie wszystkie zebrane informacje o ruchu na stronie stają się własnością właściciela witryny. W zakresie funkcjonalności są standardowe metryki dotyczące ruchu na stronie, ale również mapy obrazujących sposób zachowania użytkowników.